Hur mycket du betalar tillbaka varje år
beror på
Det minsta du kan betala för år 2012 är 6 600 kronor.
Det vanliga är att du betalar 4 gånger varje år,
men du kan välja att betala varje månad
eller bara en gång varje år om du vill.
Du börjar betala tillbaka lånet tidigast vid nyåret
sex månader efter att du sist fick studiemedel från CSN.

Om du har studerat tidigare och blivit skyldig att betala tillbaka
och sedan studerar med studiestöd igen,
måste du börja betala tillbaka direkt
när du avslutat de nya studierna.
Du kan som mest betala tillbaka på lånet i 25 år.
Om du är äldre än 36 år när du börjar betala,
får du kortare tid på dig att betala tillbaka.
CSN räknar ut hur länge du ska betala.
Johan är 40 år och har lånat pengar av CSN.
Han börjar betala tillbaka sitt lån till CSN i januari 2012.
Han ska ha betalat tillbaka hela lånet
i slutet av år 2032, för då fyller han 60 år.
Johan får alltså 21 år på sig att betala tillbaka sitt lån.
Om du inte har lånat så mycket,
kan du få kortare tid på dig att betala tillbaka lånet.
Det beror på att det finns ett minsta belopp
som du måste betala varje år.
Om du redan har ett annuitetslån
som du har börjat betala tillbaka
och sedan lånar mer pengar från CSN,
lägger vi ihop det nya lånet med det gamla.
Lånar du mer än 22 000 kronor på det nya lånet,
räknar CSN på nytt ut hur lång tid
du har på dig att betala tillbaka lånet.
Beloppet gäller för år 2012.
Om du har något av de andra lånen sedan tidigare,
lägger CSN inte ihop lånen.
Då får du olika lån som du ska betala tillbaka.
Du måste betala ränta på ditt lån.
Ränta är pengar du betalar för att du lånar.
Regeringen bestämmer hur stor räntan är.
Under år 2012 är räntan 1,5 procent.
Du får inte dra av räntan när du deklarerar.
Klicka på länkarna för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.
Senast uppdaterad: 2012-01-16