Hur mycket ska du betala?

Hur mycket du betalar tillbaka varje år beror på:

  • hur mycket du har lånat
  • hur hög räntan är
  • hur många år du ska betala tillbaka lånet på.

Det vanliga är att du betalar 4 gånger varje år.
Du kan välja att betala varje månad eller bara 1 gång varje år om du vill.

När börjar du betala tillbaka?

Du börjar vanligtvis betala tillbaka ditt lån i början av ett år
när det har gått minst 6 månader efter att du senast studerade med
studiemedel från CSN.

Illustration som visar när du måste börja betala tillbaka

Om du haft studiemedel och börjat betala tillbaka ditt lån
och sedan studerar med studiemedel igen,
måste du fortsätta betala tillbaka lånet
när du har studerat klart.
Du får alltså inte vänta 6 månader med att betala då.

Hur länge ska du betala tillbaka?

Du kan som mest betala tillbaka på lånet i 25 år.
Om du är äldre än 36 år när du börjar betala,
får du kortare tid på dig att betala tillbaka.
CSN räknar ut hur länge du ska betala.

Exempel - Johan ska betala tillbaka i 21 år

Johan är 40 år och har lånat pengar av CSN.
Han börjar betala tillbaka sitt lån till CSN i januari 2016.
Han ska ha betalat tillbaka hela lånet
i slutet av år 2036, för då fyller han 60 år.
Johan får alltså 21 år på sig att betala tillbaka sitt lån.

Om du inte har lånat så mycket,
kan du få kortare tid på dig att betala tillbaka lånet.
Det beror på att det finns ett minsta belopp
som du måste betala varje år.

Vad händer om du lånar mer pengar?

Om du redan har ett annuitetslån
som du har börjat betala tillbaka
och sedan lånar mer pengar från CSN,
lägger vi ihop det nya lånet med det gamla.

Lånar du mer än 22 400 kronor på det nya lånet,
räknar CSN på nytt ut hur lång tid
du har på dig att betala tillbaka lånet.
Beloppet gäller för år 2017.

Om du har något av de andra lånen sedan tidigare,
lägger CSN inte ihop lånen.
Då får du olika lån som du ska betala tillbaka.

Vad är räntan på lånet?

Du måste betala ränta på ditt lån.
Ränta är pengar du betalar för att du lånar.
Regeringen bestämmer hur stor räntan är.
Under år 2017 är räntan 0,34 procent.
Du får inte dra av räntan när du deklarerar.

Läs mer

Klicka på länkarna för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.

Hur mycket ska du betala?

När börjar du betala?

Hur länge betalar du?

Ränta och lånekostnad

Senast uppdaterad: 2016-12-05