Om du inte har betalat i tid,
skickar vi en påminnelse till dig.
Då måste du också betala 200 kronor i avgift.
Om du fortfarande inte betalar,
skickar vi en till påminnelse.
Då måste du betala 200 kronor till.
Om du inte betalar trots två påminnelser,
skickar CSN ut ett kravbrev.
Om du ändå inte betalar,
skickar CSN kravet vidare till Kronofogden.
Du måste då betala 600 kronor till Kronofogden.
Kronofogden är en myndighet i Sverige som hjälper
den som har lånat ut pengar att få dem tillbaka.
Här ser du hur en skuld på 500 kronor
snabbt ökar till 1 500 kronor
om du låter bli att betala.

Klicka på länken för att läsa mer.
Då kommer du till en sida som inte är skriven på lättläst svenska.
Senast uppdaterad: 2011-12-12