Betala tillbaka lån

När det har gått 2 år
från att du fick ditt hemutrustningslån,
måste du börja betala tillbaka lånet.
Ni som är gifta eller sambor
och har fått lån tillsammans
ska betala tillbaka lånet tillsammans.

De flesta betalar tillbaka lånet
på mellan 1 år och 7 år.
Hur lång tid det tar beror på hur stor skulden är
och hur mycket du betalar.

Innan du börjar betala får du räkningar av oss,
så att du vet hur mycket du ska betala.

Hur betalar du?

Det vanligaste är att du betalar varje månad.
Var tredje månad får du 3 inbetalningskort,
det vill säga ett inbetalningskort för varje månad.
Det är viktigt att du betalar rätt räkning.
Du måste alltså betala räkningen
som det står januari på i slutet av januari.

Om du inte har betalat in pengarna i tid,
skickar CSN en påminnelse nästa månad.
Då får du betala en påminnelseavgift.

Betala extra

Du kan själv välja att betala in mer
för att betala lånet snabbare.
Kontakta CSN så skickar vi extra inbetalningskort.

Du kan också välja att börja betala tillbaka lånet tidigare.
Annars börjar du inte betala förrän 2 år efter att du tog lånet.

Läs mer

Klicka på länkarna om du vill läsa mer om att betala tillbaka lån.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.

Betala tillbaka hemutrustningslån

Hur betalar du hemutrustningslånet?

Extra inbetalning

Senast uppdaterad: 2014-02-07