Vad kostar lånet?

När du lånar pengar för hemutrustning,
måste du betala ränta.
Det är regeringen som bestämmer
hur hög räntan är varje år.
Räntan på hemutrustningslånet är
2,0 procent under 2017.
Du får göra avdrag i deklarationen
för den ränta som du har betalat.

CSN räknar räntan från den dag
då vi betalar ut lånet till dig.
De första 2 åren behöver du inte
betala något på ditt lån,
men lånet blir då större
eftersom vi räknar räntan under den tiden.

Avgift för att låna

När du lånar pengar till hemutrustning,
måste du betala en så kallad uppläggningsavgift.
Uppläggningsavgiften är en avgift
för vad det kostar för CSN
att ordna med lånet.
Uppläggningsavgiften är 300 kronor
och den drar CSN av direkt från lånet.
Uppläggningsavgiften för tilläggslån är 100 kronor.

Aviseringsavgift

CSN tar ut en så kallad aviseringsavgift
när vi skickar räkningarna till dig.
Aviseringsavgiften är en avgift
för vad det kostar för CSN
att skicka ut inbetalningskorten.
Du får betala 30 kronor 4 gånger om året
för att CSN skickar ut inbetalningskorten.

Påminnelseavgift

Om du inte betalar dina räkningar i tid,
måste du betala en påminnelseavgift som CSN bestämmer.

Läs mer

Klicka på länken om du vill läsa mer om vad lånet kostar.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.

Ränta och lånekostnad

Senast uppdaterad: 2016-12-29