Hur mycket får du låna?

Hur mycket pengar du kan få låna
beror på hur många ni är i familjen.
Det beror också på om du hyr en bostad utan möbler
eller en bostad med möbler.

Så här mycket kan du låna
Antal personer
i bostaden
Lån för bostad
utan möbler
Lån för bostad
med möbler
1 person utan barn 10 000 kronor 5 000 kronor

2 personer utan barn

2 personer varav 1 barn

15 000 kronor

20 000 kronor

5 000 kronor

5 000 kronor

3 25 000 kronor 5 000 kronor
4 30 000 kronor 5 000 kronor
5 35 000 kronor 5 000 kronor

Exempel - Anna har 3 barn

Anna har kommit till Sverige
med sina 3 barn.
De har fått en bostad där det inte finns några möbler.
Anna vill låna så mycket pengar som möjligt
för att köpa möbler.
Hon får låna 30 000 kronor
eftersom familjen består av 4 personer.

Exempel - Hodan har 3 barn

Hodan har kommit till Sverige
med sina 3 barn.
De ska bo som inneboende hos Hodans syster
som redan har en bostad.
Hodan får låna 5 000 kronor.

Kan du låna mer pengar?

Du som redan har ett hemutrustningslån
kan ansöka om att få låna mer pengar.
Det kallas tilläggslån.

Tilläggslån kan du söka om

  • du tidigare har lånat mindre pengar
    än du har rätt till
  • du flyttar från en möblerad
    till en omöblerad bostad
  • familjen får barn
  • någon mer i familjen kommer till Sverige.
Senast uppdaterad: 2017-02-28