Hur mycket får du låna?
Hur mycket pengar du kan få låna beror på
hur många ni är i familjen
och om du hyr en bostad med möbler
eller utan möbler.
| Antal personer i bostaden | Lån om du hyr bostad utan möbler | Lån om du hyr bostad med möbler eller är inneboende |
|---|---|---|
| 1 | 15 000 kronor | 5 000 kronor |
| 2 | 20 000 kronor | 5 000 kronor |
| 3 | 25 000 kronor | 5 000 kronor |
| 4 | 30 000 kronor | 5 000 kronor |
| 5 | 35 000 kronor | 5 000 kronor |
Exempel - Anna har tre barn
Anna är flykting och har kommit till Sverige
med sina tre barn.
De har fått en lägenhet där det inte finns några möbler.
Anna vill låna så mycket pengar som möjligt
för att köpa möbler.
Hon får låna 30 000 kronor
eftersom familjen består av fyra personer.
Exempel - Hodan har tre barn
Hodan är också flykting och har kommit till Sverige
med sina tre barn.
De ska bo som inneboende hos Hodans syster
som redan har en lägenhet.
Hodan får låna 5 000 kronor.
Kan du låna mer pengar?
Du som redan har ett hemutrustningslån
kan söka om att få låna mer pengar.
Det kallas tilläggslån.
Tilläggslån kan du söka om
- du tidigare har lånat mindre pengar
än du har rätt till - du flyttar från en möblerad
till en omöblerad bostad - familjen får barn
- någon mer i familjen kommer till Sverige.
