Om du skolkar

Om du är borta från skolan
utan att någon lärare har sagt ja till det,
räknar CSN det som skolk.
Då kan du bli av med studiebidraget.

Om du är sjuk
eller om du fått ledigt från skolan,
räknar vi inte det som skolk.

Om du fått pengar som du inte har rätt till
för att du skolkat,
måste du betala tillbaka dem.

Så här går det till om du skolkar

  1. Skolan meddelar CSN
    Vi skickar ett brev hem till dig
    där det står vad skolan rapporterat.
  2. Du har 6 dagar på dig
    att höra av dig till CSN eller skolan
    om du tycker att skolan har fel.
  3. Vi stoppar dina pengar
    så länge som du skolkar.
  4. Vi undersöker om du behöver
    betala tillbaka pengar.
  5. Om du behöver betala tillbaka
    kontaktar vi dig eller dina föräldrar.

Illustration som visar vad som händer om du skolkar

Fler bidrag kan påverkas

Tänk på att även andra bidrag
kan påverkas om du skolkar.
Om du har inackorderingstillägg
eller extra tillägg från CSN,
förlorar du de bidragen också.
Även bidrag från Försäkringskassan
kan påverkas,
exempelvis bostadsbidraget.

Läs mer

Klicka på länken för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.

Skolk

Senast uppdaterad: 2012-04-04