Studiebidraget är 1 050 kronor i månaden.
Det är pengar som du inte behöver betala tillbaka.
Du får studiebidrag
från och med kvartalet efter att du har fyllt 16 år
till och med vårterminen det år som du fyller 20.
För att få studiebidraget
måste du studera på gymnasiet, komvux
eller folkhögskola.
Du måste även studera på heltid.
Exempel - Lina börjar få studiebidrag i oktober
Lina läser på gymnasiet och fyller 16 år den 3 augusti.
Hon får sitt första studiebidrag i oktober.
Fram till och med september får hon barnbidrag.
Om du ska studera i Sverige,
behöver du inte ansöka om att få studiebidraget.
Ska du studera utomlands
måste du söka studiebidraget.
Hur ansöker du?
Klicka på länken för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.
Vad krävs för att få studiehjälp?
Senast uppdaterad: 2012-01-02