När kommer pengarna?

Du får studiebidrag 10 månader om året.
För ett vanligt läsår som är 2 terminer
får du studiebidrag 4 gånger på hösten,
från september till december,
och 6 gånger på våren,
från januari till juni.

Illustration som visar utbetalning av studiehjälp

Om du har extra tillägg
betalar CSN ut det på samma sätt.
Inackorderingstillägg får du oftast
bara för 9 månader:
4 gånger på hösten och 5 gånger på våren.

När får du ditt första studiebidrag?

Ditt första studiebidrag får du
tidigast kvartalet efter att du har fyllt 16 år.

Första utbetalningen av studiebidraget
Du fyller 16 år Du får studiebidraget
oktober-december 2016 31 januari 2017
januari-mars 2017

Du som redan studerar på gymnasiet får studiebidraget den 28 april 2017.

Du som ska börja studera på gymnasiet hösten 2017
får studiebidraget den 29 september 2017

april-juni 2017 29 september 2017
juli-september 2017 31 oktober 2017
oktober-december 2017 31 januari 2018

Vem får pengarna?

Om du har fyllt 18 år,
betalar CSN ut pengarna till dig.
Om du är under 18 år,
betalar CSN ut pengarna till dina föräldrar
eller till den som har vårdnaden om dig.

När betalar CSN ut pengarna?

CSN betalar ut pengarna
den sista vardagen i varje månad.
Du får pengarna på det bankkonto
som du själv väljer.
Prata med din bank eller närmaste Swedbank
och tala om vilket konto som du vill
att pengarna ska sättas in på.
CSN samarbetar med Swedbank om utbetalningarna.

Läs mer

Klicka på länken för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.

När kommer pengarna?

Senast uppdaterad: 2016-12-06