Hur ansöker du?

Du söker studiemedel i Mina sidor här på webbplatsen.
Tjänsten heter  Ansök om studiemedel.

När du söker studiemedel
fyller du i dina uppgifter i olika steg.
Om du är osäker på vad du ska fylla i,
kan du använda Hjälp-länkarna som finns i ansökan.

Här kan du se en film med tips
till dig som ska söka studiemedel:

Logga in med e-legitimation

Det är enklast att ansöka
om du loggar in med mobilt bank-id
eller en annan e-legitimation.
Då kan du skriva under
och skicka in din ansökan direkt på webben.
Du kan också få ditt beslut snabbare.

Vad är e-legitimation?

En e-legitimation är en elektronisk legitimation
som du använder på internet.
Den fungerar som ditt ID-kort eller körkort.
Du skaffar e-legitimation hos din internetbank
eller hos Telia.
Vanligtvis kostar det ingenting.

Enkel guide om att skaffa och ansöka med mobilt bank-id
Om e-legitimation

Logga in med personlig kod

Om du inte har e-legitimation
kan du logga in med en personlig kod.
Då måste du skriva ut din ansökan
för att kunna skriva under den.
Om du inte har någon skrivare
kan du beställa en utskrift från CSN.
Sedan måste du skicka in din underskrivna ansökan
med post till CSN.

Hur får du en personlig kod?

Din personliga kod får du från CSN
när du ska söka studiemedel första gången.
Du kan också beställa en personlig kod i Mina sidor.
Beställ personlig kod

När kan du söka studiemedel?

Du kan skicka in din ansökan när som helst under året.
Men du kan bara få studiemedel för 4 veckor bakåt i tiden,
räknat från veckan innan din ansökan kom in till CSN.
Därför är det inte bra att vänta för länge
med att söka studiemedel.

Du kan söka studiemedel
innan du vet om du kommit in på din utbildning.
Om du ska läsa flera terminer,
är det bra att söka för höstterminen och vårterminen samtidigt.
Du kan inte söka studiemedel för mer än 1 år i taget.

Senast uppdaterad: 2015-07-02