Här kan du läsa om de viktigaste kraven
för att få pengar från CSN.
För att läsa om alla krav,
klicka på länkarna längst ner på sidan.
Du kan få studiemedel för att studera
på högskola eller universitet
och på vissa andra utbildningar efter gymnasiet.
Från och med höstterminen det år du fyller 20
kan du få studiemedel för att studera på
Fram till och med vårterminen det år du fyller 20
får du i stället studiehjälp.
Är du osäker på om den utbildning du vill gå
ger rätt till pengar från CSN,
kan du kontakta oss.
Du måste studera minst på halvtid
för att få bidrag och lån från CSN.
Du kan inte få studiemedel om du samtidigt har någon av dessa ersättningar:
Du kan inte få studiemedel om du är äldre än 54 år.
Hur länge kan du få studiemedel?
Om du har studerat med studiemedel tidigare,
måste du ha tillräckliga studieresultat för att få nya studiemedel.
De krav som CSN ställer på studieresultat är olika
om du läser på högskola, komvux eller någon annan utbildning.
Klicka på länkarna för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.
Vad krävs för att få studiemedel? (högskola)
Vad krävs för att få studiemedel? (komvux, folkhögskola, gymnasium)
Vad krävs för att få studiemedel? (övriga utbildningar)
Senast uppdaterad: 2012-04-04