Hur länge kan du få studiemedel?

Du kan bara få bidrag och lån från CSN
för ett visst antal veckor.
Hur många veckor du kan få är olika
om du läser på högskolenivå, gymnasienivå
eller grundskolenivå.

Bara om du har mycket speciella skäl
kan du få bidrag och lån för längre tid.
Ett skäl kan vara att du har en funktionsnedsättning
som gör att studierna tar längre tid.

Utbildning på högskolenivå

Du kan få studiemedel i högst 240 veckor
för studier på högskola, universitet eller
på någon annan eftergymnasial utbildning.
Det är lika länge som studier på heltid under 6 år.

Bilden visar hur det ser ut
om du studerat med studiemedel i 40 veckor.

Illustration som visar antal veckor med studiemedel på högskolenivå

Utbildning på gymnasienivå

Hur många veckor du kan få beror på
om du har en gymnasieutbildning sedan tidigare eller inte.

  • Du som redan har en treårig gymnasieutbildning
    kan få studiemedel i 80 veckor.
    Det är lika länge som studier på heltid under 2 år.
    Det gäller också om du har
    en liknande svensk eller utländsk utbildning.
  • Du som inte har en treårig gymnasieutbildning eller liknande
    kan få studiemedel i 120 veckor.
    Det är lika länge som studier på heltid under 3 år.

Bilden visar hur det kan se ut
om du studerat med studiemedel i 40 veckor.

Illustration som visar max antal veckor med studiemedel på gymnasienivå

Utbildning på grundskolenivå

Hur många veckor du kan få beror på
om du har en grundskoleutbildning sedan tidigare eller inte.

  • Du som redan har en grundskoleutbildning
    kan få studiemedel i 40 veckor.
    Det är lika länge som studier på heltid under 1 år.
    Det gäller också om du har
    en liknande svensk eller utländsk utbildning.
  • Du som inte har en grundskoleutbildning eller liknande
    kan få studiemedel i 80 veckor.
    Det är lika länge som studier på heltid under 2 år.
  • Behöver du träning i att läsa, skriva och räkna
    som motsvarar nivån för årskurs 1-6 i grundskolan,
    kan du få studiemedel i 100 veckor.
    Det är lika länge som studier på heltid under 2,5 år.

Bilden visar hur det kan se ut
om du studerat med studiemedel i 40 veckor.

Illustration som visar max antal veckor med studiemedel på grundskolenivå

Är du osäker på hur många veckor du har rätt till?
Kontakta oss, så kan vi hjälpa dig.

40 år eller äldre

Från det år som du fyller 40 år
kan du söka studiemedel i 40 veckor till
om du har speciella skäl.
Ett speciellt skäl kan exempelvis vara att du har svårt att få arbete.
För att du ska kunna få de extra veckorna,
ska det också ha gått en viss tid
sedan du senast studerade med studiemedel.

Åldersgräns för studiemedel

Du kan få bidraget till och med det år som du fyller 54 år.
Men från det år som du fyller 45 år
får du inte låna i lika många veckor som förut.
Vill du veta hur många veckor du kan få om du är över 45 år?
Kontakta oss, så hjälper vi dig.

Läs mer

Klicka på länkarna för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.

Längsta tid med studiemedel (högskola)

Längsta tid med studiemedel (komvux, folkhögskola, gymnasium)

Längsta tid med studiemedel (övriga utbildningar)

Senast uppdaterad: 2012-01-17