När kommer pengarna?

CSN betalar ut pengarna i förväg.
Den första utbetalningen får du
i början av terminen.
Sedan får du pengarna runt den 25:e varje månad.
Vi betalar oftast ut pengarna för 4 veckor i taget.
I Mina sidor kan du se när du får dina pengar.

Logga in och se dina utbetalningar i Mina sidor

Vad behöver du göra för att få pengarna?

För att du ska få pengarna måste du ha

  • fått ett beslut från CSN
    som visar att du får studiemedel
  • blivit antagen på kursen eller utbildningen
  • registrerat dig på kursen eller utbildningen
  • lämnat din studieförsäkran
  • meddelat Swedbank vilken bank
    och vilket konto du har.
    Det behöver du bara göra
    om du inte fått pengar från CSN förut,
    eller om det gått mer än 1 år sedan
    du senast fick pengar från CSN.

Anmälan till Swedbanks kontoregister

Studieförsäkran

När du börjar skolan
ska du skicka in en studieförsäkran.
Då vet vi att du studerar som du planerat.

Du kan lämna studieförsäkran på olika sätt:

  1. i Mina sidor här på webbplatsen
  2. i CSN:s app "CSN - Mina sidor"
  3. via vår telefontjänst Talsvar 0771-276 800
  4. på blanketten "Studieförsäkran"
    som kommer med ditt beslut om studiemedel.

Logga in och lämna studieförsäkran i Mina sidor

Läs mer

Klicka på länkarna för att läsa mer.
Då kommer du till sidor som inte är skrivna på lättläst svenska.

När kommer pengarna? (högskola)

När kommer pengarna? (komvux, folkhögskola, gymnasium)

När kommer pengarna? (övriga utbildningar)

Senast uppdaterad: 2014-05-06