Hur ansöker du?

Hur du ansöker beror bland annat
på hur gammal du är
och vad du ska studera.

Om du läser på gymnasiet kan du söka studiehjälp
till och med vårterminen det år du fyller 20.
Efter det kan du söka studiemedel.

Ska du däremot läsa på en eftergymnasial utbildning
kan du söka studiemedel även om du är under 20 år.

Söka studiemedel

Studiemedel är bidrag och lån från CSN.

Du söker studiemedel i Mina sidor här på webbplatsen.
Tjänsten heter Ansök om studiemedel

När du söker studiemedel
fyller du i dina uppgifter i olika steg.
Om du är osäker på vad du ska fylla i,
kan du använda Hjälp-länkarna som finns i ansökan.

Logga in med e-legitimation

Det går snabbast att ansöka
om du loggar in med e-legitimation.
Då kan du skriva under
och skicka in din ansökan direkt på webbplatsen.

Logga in med personlig kod

Om du inte har e-legitimation
kan du logga in med en personlig kod.
Då måste du skriva ut din ansökan,
skriva under den
och skicka in den med post till CSN.
Har du ingen skrivare,
kan du beställa en utskrift från CSN.

Fler frågor för dig som är utländsk medborgare

Du som är utländsk medborgare
kan behöva svara på fler frågor när du söker studiemedel.
Det beror på att vi måste pröva
om du har grundläggande rätt till svenskt studiestöd.

Läs mer

Läs mer om hur du söker studiemedel

Söka studiehjälp

Studerar du på gymnasiet kan du söka studiehjälp.
Det kan du söka till och med vårterminen det år du fyller 20 år.
Studiehjälp är bidrag som du får från CSN.

Ska du studera på gymnasium i Sverige?

Då ska du fylla i och skicka in blanketten som heter

  • Ansökan om studiehjälp/Uppgifter för rätt
    till svenskt studiestöd.
    Länk till blanketten finns i menyn till höger.

Ska du studera på gymnasium utomlands?

Då ska du fylla i och skicka in blanketterna som heter

  • Ansökan om studiehjälp för studier utanför Sverige
  • Ansökan om studiehjälp/Uppgifter för rätt till svenskt studiestöd.

Länk till blanketterna finns i menyn till höger.

Ska du studera på en utbildning efter gymnasiet?

Då ska du söka studiemedel.

Skicka in blanketterna

Blanketterna ska du skicka till
CSN Postservice
838 71 Frösön.

Senast uppdaterad: 2015-06-01