Hoppa till innehåll
Webbplatsen använder kakor
Vi använder kakor för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen.
Läs mer om kakor på csn.se
I helgen utför vi tekniskt underhåll av våra e-tjänster. Tjänsterna är därför stängda mellan lördag den 20 oktober kl. 06.30 till söndag den 21 oktober kl. 12.00.
Läs mer...

2016-07-07

Glädjande betyg för CSN i ny undersökning

CSN:s anseende hos allmänheten fortsätter att bli allt bättre. Det visar TNS/Sifo:s mätning för 2016. Sedan 2012 har CSN:s värde förbättrats kraftigt.

År 2012 hade CSN ett anseendeindex på 20 i TNS/Sifo:s mätning som jämför olika statliga myndigheter. I år har CSN ett anseendeindex på 36 i mätningen, en nivå som är en bra bit över medelvärdet.

2016 års resultat presenterades vid ett seminarium den 6 juli i Almedalen. CSN:s framgång har förklarats av att kunderna blivit mer nöjda.

- Vi lämnar snabba besked om studiemedel och vi jobbar aktivt med digitalisering och utveckling av e-tjänster. Vi vet att våra kunder uppskattar detta, säger Christina Forsberg, generaldirektör vid CSN.

Återbetalning viktig

Ett av CSN:s viktigaste områden är att se till att studielånen betalas tillbaka till staten. De senaste åren har CSN ökat tempot i detta arbete, och det ska intensifieras ytterligare framöver.

- CSN:s goda anseende bygger även på att studielånssystemet håller ihop och är hållbart. Under det senaste året har vi vunnit några viktiga rättsfall i USA, det kan ha påverkat vårt anseende positivt, säger Christina Forsberg.

Egna undersökningar bekräftar bilden

CSN:s egna kundundersökningar visar också att kunderna blir nöjdare. I dag är drygt nio av tio kunder nöjda med CSN:s service.

- Det goda resultatet bygger på ett tålmodigt arbete där vi tar tillvara på medarbetarnas kompetens bland annat genom arbetet med ständiga förbättringar, säger Christina Forsberg.

Frågor om CSN:s resultat? Kontakta Klas Elfving, pressekreterare CSN, 076-1196551.

Hjälpte den här sidan dig?

Lämna synpunkter

Lämna gärna dina synpunkter på webbplatsen. Observera att vi inte kan svara på din kommentar.

Du kan inte ställa frågor om ditt personliga ärende här.
Har du frågor om ditt personliga ärende ska du Kontakta oss.

Om du anger personuppgifter kommer vi att behandla dem enligt dataskyddsförordningen. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

eller

Behöver du hjälp?

Kontakta oss


Hitta svar på dina frågor!

Våra e-tjänster

Logga in


Du kan utföra många ärenden själv genom våra e-tjänster

Dold textmodul