Arbetskamrater på CSN

Om CSN

På CSN arbetar vi med att besluta om och betala ut det svenska studiestödet, det vill säga bidrag och lån till dem som studerar i Sverige och utomlands. Vi hanterar också återbetalningen av lånen.

Hemutrustningslånet är en annan del av vår verksamhet som ger utländska medborgare, mestadels flyktingar, en chans att börja om i sitt nya hemland.

Tack vare möjligheten att få ekonomiskt stöd ska alla i Sverige kunna studera. Det ska alltså inte spela någon roll vilken social, ekonomisk och geografisk bakgrund en person har eller om han eller hon har en funktionsnedsättning. Varje år betalar CSN ut cirka 23 miljarder kronor till närmare 900 000 personer som studerar.

Goda relationer med studerande och andra låntagare är en förutsättning för vår verksamhet. Det ska därför vara lätt att komma i kontakt med oss när någon behöver hjälp i ett ärende. Att få snabba och begripliga svar är en självklarhet. Genom CSN:s elektroniska tjänster går det att på egen hand söka studiemedel, se när pengarna kommer och räkna ut hur mycket som ska betalas tillbaka.

Våra undersökningar visar att studerande och återbetalare är nöjda med vår service. Men bra kan alltid bli bättre. Vi vill fortsätta att höja verksamhetens servicenivå från år till år. Där ligger en del av vår framtida utmaning.