2025-10-27
Betalningsplaner och inbetalningskort börjar skickas till digitala brevlådor
Måndag den 27 oktober börjar CSN att skicka avier till Kivra, Billo och Min myndighetspost. Detta gäller för dig som i dag betalar med inbetalningskort och har en digital brevlåda. Det finns undantag från detta, se nedan.

CSN har sedan tidigare skickat årsbeskeden via digitala brevlådor till dig som har en sådan och nu kommer även betalningsplaner och inbetalningskort (avier) börja skickas dit.
Det här innebär att du som idag får dina betalningsplaner och inbetalningskort via papperspost och har en digital brevlåda nu kommer att få dem dit. Avierna kommer du också kunna se i tjänsten Meddelanden och beslut på Mina sidor.
Undantag
Utskick till digital brevlåda gäller inte för dig som:
• är utlandsbosatt,
• har skyddad folkbokföringsadress,
• har hemutrustningslån eller körkortslån,
• betalar med autogiro och e-faktura,
• får avier i samband med återkravsbeslut från studiemedel eller studiehjälp.
Bättre stöd för att betala i tid
CSN skickar till tre olika digitala brevlådor; Kivra, Billo och Min Myndighetspost. Både Kivra och Billo har betalningsfunktioner och notifieringar som påminner dig om kommande betalningar, vilket ger dig bättre stöd för att betala i rätt tid och till rätt konto.
Min Myndighetspost fungerar dock endast som en inkorg och har ingen betalningsfunktion eller notifieringar. Du som har Min Myndighetspost kommer att få din betalningsplan dit, men du kommer fortsatt få dina inbetalningskort via pappersutskick.
Fem miljoner digitala utksick
Med digitala utskick minskar CSN pappersutskicken med stora volymer, vilket är positivt för både miljön, kunderna och CSN.
Under 2026 kommer CSN att skicka ungefär fem miljoner utskick till digitala brevlådor.