session uppdatera gms varning förnya
Vill du stanna kvar på sidan?
Du har varit inaktiv i en längre stund och kommer att bli utloggad om du inte väljer att stanna kvar på sidan.
Automatisk utloggning sker om cirka
Stanna kvar på sidan
Problem med nätverket
Inget internet. Kontrollera din nätverksanslutning.
Tillfälligt tekniskt fel

Betalningssvårigheter

Här finns information för dig som hjälper och vägleder personer med betalningssvårigheter.

Socialtjänsten måste intyga försörjningsstöd

Personer som har försörjningsstöd kan ansöka om att betala ett lägre årsbelopp på sitt studielån. Det kallas för nedsättning med hänsyn till synnerliga skäl. För att få nedsatt årsbelopp krävs att personen haft försörjningsstöd i en sammanhängande period om minst tre månader.

Ansökan om nedsättning med hänsyn till synnerliga skäl ska göras skriftligt. Blanketter finns att beställa via Mina sidor på csn.se men det går också bra att ansöka via brev eller mejl. För att CSN ska kunna sätta ned årsbeloppet behövs också ett intyg. Intyget ska visa under vilka år och månader som låntagaren fått försörjningsstöd utbetalt. Intyget ska vara utfärdat av en handläggare på Socialtjänsten.

Det finns möjlighet att få helt nedsatt årsbelopp, men om låntagaren redan betalat in en del av sitt årsbelopp innan hen fått beslutet om att betala mindre, kan årsbeloppet sättas ned till det belopp som redan är inbetalt. Detta kan dock innebära att det finns avgifter kvar att betala, till exempel påminnelseavgifter.

  • Årsbelopp sätts ned för ett år i taget. Om personen är beroende av försörjningsstöd även nästkommande år, måste hen göra en ny ansökan om att betala ett lägre årsbelopp.
  • Intyget är viktigt för att CSN ska kunna bedöma om personen är varaktigt beroende av försörjningsstöd. Fyll därför i tiden för försörjningsstöd, både för innevarande månad och tidigare månader.
  • Om CSN tar beslut om nedsättning redan i början av året, behöver vi inte fler intyg om försörjningsstöd under resterande del av året.

Vilka verktyg finns för att komma i fas med sin återbetalning?

Här nedan ser ni generell information. För vägledning i enskilda ärenden vill vi att ni ringer oss på telefonnummer 0771 -276 000.

Om låntagaren har svårt att betala på sitt studielån kan hen ansöka om att betala mindre under en tid. Låntagaren kan ansöka om att betala mindre med hänsyn till sin inkomst eller synnerliga skäl.

Nedsättning av studielånet

 

När en låntagare börjar betala tillbaka betalar hen automatiskt tillbaka en gång per kvartal. Låntagaren kan själv välja att betala en gång per månad i stället och kan själv göra ändringen på Mina sidor. Kontakta CSN för mer information kring andra alternativ.

 

Låntagaren kan själv flytta fram en betalning på Mina sidor.

 

En låntagare kan i vissa fall få en ändrad betalningsplan som är anpassad efter hens ekonomiska förutsättningar. Syftet med en betalningsplan måste alltid vara att låntagaren ska komma i fas med sin återbetalning inom rimlig tid. Om ni vill diskutera möjligheten till en ändrad betalningsplan vill vi att ni ringer oss på telefonnummer 0771- 276 000.

En låntagare som haft minst tre nedsatta årsbelopp, med hänsyn till inkomst eller synnerliga skäl, kan ansöka om att få en förlängd återbetalningstid.

Beroende på vilket lån hen har finns olika möjligheter att ändra lånevillkoren.

Ändra villkoren för studielån

CSN kan i vissa fall skriva av ett lån helt eller delvis. Vi kan till exempel skriva av lån vid en viss ålder, vid dödsfall eller om en låntagare har synnerliga skäl. Det är olika regler för våra olika lån.

Avskrivning av lån

Har låntagaren har svårt att betala på hemutrustningslån, körkortslån eller återkrav?

Läs mer om svårt att betala

Kronofogdens hantering av skulder från CSN

Här kan du läsa om Kronofogdens hantering av skulder från CSN.

Skuldsanering

Här kan du läsa mer om studieskulder och skuldsanering.

De studieskulder som ingår i en skuldsanering är de som är förfallna till betalning vid inledandet av skuldsaneringen. De som inte var förfallna vid datum för inledandet ska inte ingå i skuldsaneringen. Den del av studieskulden som inte har förfallit till betalning ska med stöd av 32 § skuldsaneringslagen undantas från skuldsaneringen.

CSN lämnar alltid anstånd för tiden mellan inledandet och beslutet om skuldsanering. CSN skickar ett brev till kunden med information om detta.

Under skuldsaneringen lämnar CSN vanligtvis anstånd med betalningen på den skuld som inte ingår i skuldsaneringen. Om kunden har ett fåtal år kvar tills skulden kommer att skrivas av på grund av ålder, kan vi dock begära av Kronofogden att kunden ska förbehållas ett belopp att fortsätta betala direkt till CSN. CSN lägger aldrig ett förbehållsbelopp som är högre än det ursprungliga årsbeloppet. Om kunden saknar betalningsutrymme lämnar vi alltid anstånd med betalningen. Om du behöver uppgift om vilket belopp kunden ska betala behöver du kontakta CSN.

Anstånd med hänsyn till skuldsanering eller att det finns ett förbehållsbelopp gäller bara under tiden som kunden har en betalningsplan i skuldsaneringen. Om betalningsplanen är kortare än skuldsaneringsperioden är huvudregeln att ordinarie betalning ska ske efter att betalningsplanen är slut.

Om kunden får beslut om ett nytt återkrav under skuldsaneringen är det viktigt att kontakta CSN om kunden har svårt att betala hela återkravet direkt. Detta eftersom det finns möjlighet att diskutera en betalningsplan för kunden.

När skuldsaneringen är genomförd blir låntagaren återbetalningsskyldig enligt ordinarie regler på den del av skulden som inte ingick i skuldsaneringen. Om låntagaren har svårt att betala så finns trygghetsregeln att låntagaren har möjlighet att ansöka om att få betala mindre med hänsyn till låg inkomst eller på synnerliga skäl.

Verkställighet

Här kan du läsa om Kronofogdens hantering av skulder från CSN. När Kronofogden försöker få betalt för CSN:s räkning kallas det för verkställighet. Kronofogden handlägger dessa ärenden i så kallade allmänna och enskilda mål. Hanteringen ser olika ut beroende på vad det är för typ av mål.

Allmänna mål

Kronofogden handlägger följande skulder från CSN i allmänna mål.

  • Återbetalning av ordinarie studielån (årsbelopp). Här inkluderas även återbetalning av omställningsstudielån.
  • Beslut om återkrav av studiehjälp, studiemedel, omställningsstudiestöd, lärlingsersättning och studiestartsstöd om beslutet är fattat från och med den 1 september 2025.
  • Beslut om uppsägning av studielån (inklusive omställningsstudielån), körkortslån och hemutrustningslån om beslutet är fattat från och med den 1 september 2025.

CSN beslutar om återkrav när den studerande av olika anledningar inte har haft rätt till det stöd som hen har fått. Ett uppsagt lån är i stället ett studielån, körkortslån eller hemutrustningslån som har sagts upp och ska betalas tillbaka omedelbart. Det beror på att låntagaren på något sätt har brutit mot villkoren för lånet. Huvudregeln är att både lån och återkrav ska betalas tillbaka i direkt anslutning till förfallodagen. I vissa fall kan dock CSN gå med på en betalningsplan. Om beloppet överlämnats till Kronofogden kan CSN inte längre gå med på en betalningsplan.

Ordinarie årsbelopp

För betalning av ordinarie årsbelopp gäller följande om låntagaren inte betalar.

  1. CSN skickar en påminnelse och tar ut en påminnelseavgift på 450 kronor per lån.
  2. CSN skickar ny påminnelse med ytterligare 450 kronor per lån om beloppet fortfarande är obetalt.
  3. CSN skickar ett kravbrev med information om att skulden kommer överlämnas till Kronofogden om betalning inte sker.
  4. Det obetalda kravet lämnas till Kronofogden för indrivning.

Exempel utebliven betalning: Om förfallodagen för årsbeloppet är den 28 februari skickar vi första påminnelsen i början av mars och andra påminnelsen i början av april. Vi skickar ett kravbrev i början av majoch lämnar sedan skulden till Kronofogden i början av juni.

Återkrav och uppsagda lån från och med den 1 september 2025

För betalning av återkrav och uppsagda lån beslutade från och med den 1 september 2025 gäller följande om låntagaren inte betalar.

  1. Om kunden inte betalar hela återkravet till den ursprungliga förfallodagen skickar CSN en påminnelse. Vi tar inte ut någon påminnelseavgift men räntan räknas fram till den dag påminnelsen ska vara betald.
  2. Om kunden inte betalar påminnelsen behöver CSN veta om hen har läst beslutet. Vi kontaktar då kunden på olika sätt för att bekräfta att beslutet har kommit fram. Får vi inte någon bekräftelse kan det bli aktuellt att anlita en stämningsman som besöker kunden personligen. Vi tar hjälp av Polisen i dessa situationer.
  3. Om kunden inte betalar påminnelsen skickar CSN ut ett kravbrev med information om att skulden kommer lämnas till Kronofogden om hen inte betalar. Det förutsätter att beslutet har vunnit laga kraft, vilket det gör tre veckor från den dag kunden tog del av beslutet. Vi tar inte ut någon kravavgift men räntan räknas fram till den dag som kravet ska vara betalt.
  4. CSN lämnar över det obetalda kravet till Kronofogden för indrivning.

Exempel utebliven betalning: Om förfallodagen för återkravet är den 28 februari skickar vi en påminnelse i början av mars. Om kunden har läst beslutet skickar vi ett kravbrev i början av april. Vi lämnar sedan skulden till Kronofogden i början av maj.

Om kunden har svårt att betala det CSN kräver går det alltid att diskutera en betalningsplan innan kravet har lämnats över till Kronofogden.

Däremot har CSN mycket begränsade möjligheter att återkalla en skuld som handläggs i allmänna mål hos Kronofogden. De vanligaste omständigheterna som gör att skulden återkallas är om den har betalats direkt till CSN i stället för Kronofogden, om kunden har fått ett beslut om att få betala mindre (nedsättning) som har påverkat årsbeloppet eller om skulden har skrivits av. CSN har inte möjlighet att återkalla ett belopp för att göra en betalningsplan.

Det finns så kallade trygghetsregler som ger kunder med låga inkomster möjlighet att kunna få sitt årsbelopp nedsatt, det vill säga, betala ett lägre belopp eller inget alls under en viss tid.

Kunden ansöker själv i e-tjänsten Ansök om att betala mindre på Mina sidor här på webbplatsen. För hemutrustningslån används en blankett.

Kunden kan dessutom få nedsättning på studielånet om det finns synnerliga skäl. Exempel på detta är om kunden får försörjningsstöd under minst tre månader i följd.

Nedsättningen innebär inte att den totala skulden minskas utan att kunden får betala mindre under det aktuella året. Det kan till exempel innebära att de framtida årsbeloppen blir högre eller att återbetalningstiden förlängs.

När det gäller återkrav och uppsagda lån finns inte samma möjligheter att slippa betala. Kunden är som regel skyldig att betala hela skulden i direkt anslutning till förfallodagen. CSN kan dock diskutera en betalningsplan om kunden har svårt att betala hela beloppet på en gång.

Föräldraledighet eller arbetslöshet är inte skäl att få nedsättning av årsbeloppet. Dessa kunder kan däremot ansöka om att betala mindre utifrån sin beräknade sammanlagda inkomst under betalningsåret.

Det finns en begränsad möjlighet att få avskrivning med hänsyn till synnerliga skäl. Om kunden har mycket starka individuella skäl, kan CSN skriva av hela eller en del av lånet. Observera att denna möjlighet inte finns för återkrav.

Exempel när avskrivning av lånet kan bli aktuellt är:

  • kunden har hel sjukersättning och den sammanlagda årsinkomsten är lägre än garantinivån.
  • kunden har fått förlängd studietid på grund av funktionsnedsättning eller
  • kunden har tvingats avbryta sin utbildning på grund av sjukdom eller skada.

Det finns särskilda regler om studiemedel under sjukdom. I vissa fall kan den studerande få behålla sina studiemedel trots att hen inte studerar då. Sjukdomen måste i sådana fall vara anmäld till och godkänd av Försäkringskassan. Den som är sjuk i mer än 30 dagar kan få viss del av lånet avskrivet.

Enskilda mål

Kronofogden handlägger följande skulder från CSN i enskilda mål.

  • Beslut om återkrav av studiehjälp, studiemedel, omställningsstudiestöd, lärlingsersättning och studiestartsstöd om beslutet är fattat före den 1 september 2025.
  • Beslut om uppsägning av studielån (inklusive omställningsstudielån), körkortslån och hemutrustningslån om beslutet är fattat före den 1 september 2025.

CSN beslutar om återkrav när den studerande av olika anledningar inte har haft rätt till det stöd som kunden har fått från oss. Ett uppsagt lån är i stället ett studielån, körkortslån eller hemutrustningslån som har sagts upp och ska betalas tillbaka omedelbart. Det beror på att låntagaren på något sätt har brutit mot villkoren för lånet. Huvudregeln är att både lån och återkrav ska betalas tillbaka i direkt anslutning till förfallodagen. I vissa fall kan dock CSN gå med på en betalningsplan.

Om kunden inte betalar ett återkrav i tid händer följande:

  • CSN skickar en påminnelse, utan avgift.
  • CSN skickar ett kravbrev med information om att ansökan om betalningsföreläggande kommer att lämnas till Kronofogden om betalning inte sker.
  • Ansökan om betalningsföreläggande, eventuell domstolsprocess.
  • Ansökan om verkställighet.

Exempel: Om förfallodagen är den 28 februari skickas påminnelse i början av mars och kravbrevet i början av april. Ansökan om betalningsföreläggande sker i maj.

CSN kan i vissa fall gå med på ett anstånd och/eller en betalningsplan när det gäller e-mål, vilket Kronofogden kan upplysa kunden om. En betalningsplan förutsätter att kunden har både betalningsförmåga och betalningsvilja. CSN vill gärna ha Kronofogdens delredovisning (utredningsrapport) först för att kunna ta ställning till en eventuell överenskommelse. En betalningsplan innebär oftast att ett större belopp, inklusive Kronofogdens grundavgift, ska betalas innan CSN återkallar ärendet.

CSN har en mycket begränsad möjlighet att avskriva ett återkrav om det finns synnerliga skäl.

Sedan den 1 juli 2001 gäller en 25-årig preskriptionstid på återkrav. Preskriptionsavbrott kan ske enligt de allmänna reglerna i preskriptionslagen. Eftersom det inte finns någon bortre tidsgräns kan Kronofogden inte se när en studieskuld preskriberas.

Hänvisa gärna kunden till CSN:s webbplats för allmän information samt till Mina sidor.

Hemutrustningslån

Till och med den 31 december 2021 kunde utländska medborgare som omfattades av kommunernas flyktingmottagande få låna pengar av CSN för att köpa hemutrustning till sitt hem.

  • Hemutrustningslån som har sagts upp till omedelbar betalning från och med den 1 september 2025 hanteras som allmänna mål hos Kronofogden.
  • Hemutrustningslån som har sagts upp till omedelbar betalning före den 1 september 2025 hanteras som enskilda mål hos Kronofogden.
  • Anstånd/nedsättning: beslut som innebär att kunden får betala mindre eller inget alls på sitt lån under ett kalenderår.
  • Efterskänkning: innebär avskrivning av hela lånet på grund av till exempel ålder, sjukdom eller dödsfall.

Betalning av lånet ska påbörjas två år efter det att lånet betalades ut. CSN fastställer en amorteringsplan utifrån skuldens storlek. Om lånet har beviljats makar eller sambor är båda personerna solidariskt ansvariga för återbetalningen. Det solidariska betalningsansvaret kvarstår även om de separerar. De som har svårt att betala kan i vissa fall få anstånd med betalningen eller få lånet efterskänkt.

CSN får säga upp lånet till omedelbar betalning om kunden inte betalar enligt planen. När CSN lämnar över ett hemutrustningslån till Kronofogden handlar det normalt om sådana uppsagda lån.

Kunder som har låg inkomst och svårt att betala kan ansöka om anstånd (betala mindre under ett kalenderår). Anstånd innebär inte att den totala skulden minskas utan bara att kunden får betala mindre det aktuella året, vilket får till följd att återbetalningstiden blir längre.

Om lånet är uppsagt har kunden inte längre rätt till anstånd. Detta innebär att de kunder som är aktuella hos Kronofogden normalt inte har möjlighet att få nedsättning eller anstånd.

Om kunden har varaktigt nedsatt betalningsförmåga kan CSN i vissa fall skriva av lånet (efterskänkning). Detta kan bli aktuellt om kunden till exempel har låg ålderspension, låg sjukersättning eller har saknat inkomst under många år.

En tid innan återbetalningen påbörjas får kunden skriftlig information om möjligheten att ansöka om nedsättning eller anstånd. Informationen är översatt till samma språk som användes när lånet beviljades.

Om amorteringsplanen inte följs kan hela lånet sägas upp till omedelbar betalning. Innan CSN säger upp lånet skickar vi påminnelser och kravbrev och försöker också få kontakt med kunden. Kunden får också information om att det uppsagda lånet kommer att lämnas över till Kronofogden om betalning inte sker. Denna information är på svenska.

När CSN lämnar över ett hemutrustningslån till Kronofogden handlar det normalt om sådana uppsagda lån.

Om det gäller ett hemutrustningslån som hanteras som allmänt mål hos Kronofogden (lånet sades upp den 1 september 2025 eller senare) kan CSN inte återkalla ärendet för att göra en betalningsplan.

Om det gäller ett hemutrustningslån som hanteras som enskilt mål hos Kronofogden (lånet sades upp före den 1 september 2025) kan CSN i vissa fall gå med på en betalningsplan, vilket Kronofogden kan upplysa kunden om. En betalningsplan förutsätter att kunden har betalningsförmåga och betalningsvilja. För att vi ska kunna återkalla ansökan om betalningsföreläggande kräver vi att halva skulden betalas omgående (innan skulden fastställs) och att vi kommer överens om hur resterande skuld ska betalas sedan.

Hemutrustningslånet har olika preskriptionstider beroende på om lånet har sagts upp till omdelbar betalning eller inte, och om beslutet om uppsägning skedde före den 1 september 2025 eller senare.

Hemutrustningslån som inte blivit uppsagda, eller som sades upp före den 1 september 2025, har preskriptionstiden 10 år, med möjlighet till preskriptionsavbrott enligt de allmänna reglerna i preskriptionslagen.

Hemutrustningslån som sagts upp 1 september 2025 eller senare faller under skattepreskriptionslagen istället för preskriptionslagen. Dessa skulder preskriberas 5 år efter beslutsdagen för uppsägningen.

Körkortslån

Till och med den 31 december 2023 kunde arbetslösa, utifrån vissa villkor ansöka om att få ett lån för att kunna ta sitt körkort.

  • Körkortslån som har sagts upp till omedelbar betalning från och med den 1 september 2025 hanteras som allmänna mål hos Kronofogden.
  • Körkortslån som har sagts upp till omedelbar betalning före den 1 september 2025 hanteras som enskilda mål hos Kronofogden.
  • Nedsättning: beslut som innebär att kunden får betala mindre på sitt lån under en tid.

Betalning av lånet ska påbörjas tidigast sex månader efter att giltighetstiden för lånet har gått, alltid vid ett årsskifte. Låntagaren betalar enligt en fastställd betalningsplan, 300 kronor per månad, tills lånet är slutbetalt. De som har svårt att betala kan i vissa fall få anstånd med betalningen eller få lånet efterskänkt.

CSN får säga upp lånet till omedelbar betalning om kunden inte betalar enligt planen. När CSN lämnar över ett körkortslån till Kronofogden handlar det normalt om sådana uppsagda lån.

Kunder som har låg inkomst, under 120 000 kronor per år, och svårt att betala kan ansöka om att betala mindre (nedsättning). Nedsättning innebär inte att den totala skulden minskas utan bara att kunden får betala mindre det aktuella året, vilket får till följd att återbetalningstiden blir längre.

Om lånet är uppsagt har kunden inte längre rätt till nedsättning. Detta innebär att de kunder som är aktuella hos Kronofogden normalt inte har möjlighet att få nedsättning.

Om kunden har varaktigt nedsatt betalningsförmåga kan CSN i vissa fall skriva av lånet. Detta kan bli aktuellt om vi bedömer att kunden saknar förmåga att betala tillbaka lånet.

En tid innan återbetalningen påbörjas får kunden skriftlig information om möjligheten att ansöka om nedsättning.

Om betalningsplanen inte följs kan hela lånet sägas upp till omedelbar betalning. Innan CSN säger upp lånet skickar vi påminnelser och försöker också få kontakt med kunden. Kunden får också information om att det uppsagda lånet kommer att lämnas över till Kronofogden om betalning inte sker. Denna information är på svenska.

När CSN lämnar över ett körkortslån till Kronofogden handlar det normalt om sådana uppsagda lån.

Om det gäller ett körkortslån som hanteras som allmänt mål hos Kronofogden (lånet sades upp den 1 september 2025 eller senare) kan CSN inte återkalla ärendet för att göra en betalningsplan.

Om det gäller ett körkortslån som hanteras som enskilt mål hos Kronofogden (lånet sades upp före den 1 september 2025) kan CSN i vissa fall gå med på en betalningsplan, vilket Kronofogden kan upplysa kunden om. En betalningsplan förutsätter att kunden har betalningsförmåga och betalningsvilja. För att vi ska kunna återkalla ansökan om betalningsföreläggande kräver vi att halva skulden betalas omgående (innan skulden fastställs) och att vi kommer överens om hur resterande skuld ska betalas sedan.

Körkortslån som inte blivit uppsagda, eller som sades upp före den 1 september 2025 har en preskriptionstid på 10 år, med möjlighet till preskriptionsavbrott enligt de allmänna reglerna i preskriptionslagen.

Körkortslån som sagts upp 1 september 2025 eller senare faller under skattepreskriptionslagen i stället för preskriptionslagen. Dessa skulder preskriberas 5 år efter beslutsdagen för uppsägningen.

Uppdaterad: 2025-09-01
Hjälpte den här sidan dig?

Få hjälp kring bidrag och lån för studier, hur du betalar tillbaka eller andra ärenden.