Jag är brittisk medborgare, hur påverkar brexit min rätt till svenskt studiestöd?

EU och Storbritannien har tagit fram ett utträdesavtal som gäller för en övergångsperiod från den 1 februari 2020, då Storbritannien lämnade EU, till och med den 31 december 2020. Om du är brittisk medborgare kan du efter brexit och övergångsperiodens slut i vissa fall fortfarande ha rätt till svenskt studiestöd på samma sätt som EU-medborgare.

Utträdesavtalet innebär att CSN kommer att pröva din ansökan som att du är EU-medborgare om du före den 1 januari 2021 uppfyller villkoren för att ha rätt till svenskt studiestöd enligt EU rätten. Detta gör vi utifrån Storbritanniens tidigare medlemskap i EU.

På samma sätt ska familjemedlemmar till dig som är brittisk medborgare fortsätta att betraktas som familjemedlemmar till EU-medborgare i CSN:s prövning. Det gäller om familjemedlemmen före den 1 januari 2021 uppfyller villkoren för att ha rätt till svenskt studiestöd enligt EU rätten.

Läs mer om brexits påverkan

Information på regeringens webbplats

Universitets- och högskolerådet - Aktuellt om brexit

Information på Migrationsverkets webbplats